top of page

סיפור פרויקט: צימרים ביסוד המעלה


יסוד המעלה הינה מושבה חקלאית מהראשונות בארץ. בתיה הראשונים היו בנויים אבן.

במקום היה קיים פרדס עתיק והתכנון מתחשב במיקום העצים המקוריים – לפני תחילת התכנון נדרשו המודדים להעביר מיקום מדויק וגבהים של כל העצים. שימורם מחזק את ההרגשה של "חיים בטבע".

צורתו הבלתי שגרתית של המבנה נועדה לפצות על העדר הנוף, ליצור איזורים ופינות הקושרות את המבנה לטבע ולהגביר את תחושת הפרטיות באיזורים מסויימים.

הגאומטריה של המבנה מורכבת, על מנת לאפשר זויות ראיה מרובות למספר גינות שונות הניצבות בין חללי המבנה, וכן נועדה ליצור פרטיות לכל גינה מחד וגיוון בין המבטים אל החוץ מאידך.


המבנה תוכנן כך שיוכל לשמש כבית פרטי או כצימרים וכולל שלושה חדרים.

השימוש הכפול – בית וצימרים – צריך לענות על הדרישות של שני התכנים. מצד אחד פונקציות בסיסיות של מגורים, אכילה, שינה, בילוי משפחתי וכו', ומצד שני אכלוס בו זמנית של אורחים הזרים זה לזה תוך מתן אפשרות לפרטיות או למפגשים חברתיים, סדנאות, סופי שבוע של בישולים, טעימות, הרצאות יין, טבע, טיולים וכו'. התכנון מאפשר איזורים פרטיים יותר של פרישות, שהם החדרים, ולעומתם איזורי המפגש.


כל חדר "זרוק" בשטח והאיזור המחבר ביניהם הוא החלל המרכזי שבו מתרחשות הפגישות בין בני הבית או האורחים בצימרים. האיזור המרכזי המשמש כמטבח, סלון ופינת אוכל מוגדר כתוצאה מהצבת החדרים בשטח, והוא מה שנקרא ע"י אדריכל שמעון שפירא Inbetween Spaces.

בין האיזורים המשותפים אין הפרדה – אחד חודר אל השני והם מרוכזים יחד ללא גבולות ביניהם. המטבח פתוח ובנוי על אי גדול שעליו מוצבים הכיריים והכיור, כך שמשטח העבודה פונה לחלל המרכזי, ותהליך הבישול או סדנאות הבישול הנערכות במקום גלויים – תחושה של הצגה/שואו. לעומדים ומכינים ארוחות מבט לשתי החצרות הראשיות. לחצר המזרחית בה דק חיצוני המשמש לארוחות בוקר בשמש עם עצי הפרדס, ולחצר הכניסה המערבית עם מבט לבריכה ולמטע הסמוך. איזור פינת האוכל צופה לגינה עם צמחיה מקומית ללא יציאה החוצה.




לכל אגף כניסה נפרדת והוא יחידה הבנויה משלושה חלקים - איזור פנימי לשינה ורחצה; איזור ביניים עם רחבת דק עץ, פרגולה מחופה צמחיה ופינת ישיבה; ואיזור חיצוני - גינה פרטית.

היחידות פתוחות בצורה מקסימלית לגינה ולטבע בתחומן, ומיקומן מאפשר הפרדה המספקת פרטיות, גם בתוך החדר וגם בחצר.


כל יחידה מונחת בסיבוב ביחס ליחידות האחרות, האיזורים הפנימיים – האטומים – מופנים אחד לשני. ביניהם נוצר חלל לא רגיל מבחינת הצורה שלו המשמש כאיזור המרכזי, ותחום בשלושת צדדיו בחזיתות זכוכית המאפשרות מקסימום מבטים לחצרות.


למבנה מגיעים דרך כניסה נסתרת המובילה לאיזור הכניסה שבו חצר משותפת עם בריכה, רחבת ישיבה ועצי תפוז.


על מנת לחזק את האשליה הזויתית ואת תחושת החוץ בתוך הפנים, קירות האבן של המבנה ממשיכים מעבר לחדרים עצמם ובורחים החוצה בצורת L, ומהווים את ההפרדה בין הגינות. קירות אלו בנויים מאבן מקומית האופיינית ליישוב.


קבלן               -         נסים וסלים ספדי

122 צפיות0 תגובות
bottom of page